ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

Udržujte si duševní svěžest 7

18.01.2011 11:28

Autor článku: Zdeněk Vohradník

Jedna moje teta se dožila 99 let. Do pozdního věku fyzicky pracovala a až do konce života byla i duševně čilá. Četla bez brýlí a sledovala televizi. Když jsem si shromažďoval podklady pro tento článek, zjistil jsem, že teta, aniž by to věděla, v podstatě dodržovala základní podmínky, které vědci pro duševní svěžest v seniorském věku doporučují: Jsou to:

  1. neustále zaměstnávat mozek,
  2. mít pozitivní vztah k životu
  3. být pohybově aktivní a
  4. dodávat tělu potravu se všemi důležitými prvky.

Postupně si jednotlivé podmínky duševní svěžesti probereme. Dnes to bude tento výrok:

Neustále zaměstnávejte svůj mozek

Podobně jako v jiných případech, také pro zaměstnávání mozku existuje spousta možností. Uvedu příklady, které jsou podle mne vhodné i pro seniory a které se v naší rodině osvědčily.

Hádanky procvičují mozek a paměť

Trénink mozku je nejlépe spojovat s nějakou zájmovou činností. Nejznámější je hádankaření. Jde o luštění křížovek, hádanek, osmisměrek, dokreslovek a dalších věcí. Řešení různých zadání nejen procvičuje mozek a paměť, ale přináší i pocit uspokojení při jejich zvládnutí. Luštění je také zdrojem nových poznatků a informací. Manželce se to tak líbí, že je řadu let členkou místního hádankářského spolku.

V několika posledních letech se rychle rozšířila nová logická hra Sudoku. Té jsem podlehl já. I po několika letech luštění mám po zhlédnutí prázdné tabulky Sudoku stále nepřekonatelnou chuť se do ní hned pustit. Při tomto řešení si odpočinu, zklidním se a po vyluštění obtížnější hádanky mám i krásný pocit uspokojení. Zkuste to. K luštění postačí jen tužka – dnes prodávají speciální tužky na Sudoku s gumou.

Čtěte populárně vědeckou literaturu

V mládí jsem přečetl spoustu dobrodružných a historických knih. Později, při výkonu časově náročnějšího povolání, jsem značně omezil beletrii a začal se téměř výhradně věnovat populárně vědecké literatuře. To mi zůstalo i v důchodu. Dnes mne zajímají nejen novinky ve výzkumu vesmíru, v mikrokosmu, v genetice apod., ale i různé záhady dosud vědecky nevysvětlené jako je psychotronika, astrologie atd.

Jelikož se zajímám také o intuici a podvědomí, přečetl jsem loni téměř všechny do češtiny přeložené knihy Dr. J. Murphyho – učitele pozitivního myšlení. Knihy od autorů – špičkových vědců, kteří se navíc umějí stylem psaní přizpůsobit laickému čtenáři, se čtou jako dobrá detektivka. Těmi si občas také vážnou četbu proložím

Učte se cizí jazyky

Ve stáří lze trénovat mozek také učením se jazyků. V současné době má u nás velký význam angličtina. Ta se stala mezinárodním dorozumívacím jazykem, je všude kolem nás a nejde ji ignorovat. Bez znalostí alespoň základů angličtiny si můžeme připadat trapně, když nerozumíme slovům, která mladší generace již běžně používá, nebo je neumíme ani správně vyslovit. „Email“ sice neříkám, ale na některé věci, přestože jsem se kdysi učil anglicky ve škole, se musím také podívat do slovníku. Více naleznete v článku „Nezapomínejte ani v seniorském věku na cizí jazyky“ na adrese: https://vohradnik.webnode.cz/news/i-ve-stari-se-ucte-cizi-jazyky/

Stále se zajímejte se o nové věci

Vedle uvedených příkladů existuje spousta dalších věcí pro zaměstnávání mozku. Jen namátkou uvedu šachy a podobné hry, včetně počítačových, hraní na hudební nástroje, speciální cvičení atd. Důležitý je také zájem o všechny novinky a události z různých oborů. Čím budete mozku dávat více práce, tím vám bude déle sloužit.

Tři další podmínky týkající se duševní svěžesti proberu v dalších článcích vždy za týden.

Příští článek se jmenuje: POZITIVNÍ VZTAH K ŽIVOTU

Autor: Zdeněk Vohradník. Foto: J. Vohradníková

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.