ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

14 I ve stáří se učte cizí jazyky

22.03.2009 15:48

/album/fotogalerie/vyuka-jazyku-pro-seniory-k-c-14-jpg/Po publikování článku o hádankářích mi dvě čtenářky připomněly, že ve stáří lze trénovat mozek také učením se jazyků. Měly pravdu, mozek lze trénovat i jinak než hádankami, ale jazyky mají zvláštní význam. Např. Dr. J. Murphy, učitel pozitivního myšlení, kterého často cituji, uvádí příklad svého otce: „Můj otec se začal v  pětašedesáti letech učit francouzsky. V sedmdesáti platil v  tomto oboru za uznávanou kapacitu. Když mu bylo přes sedmdesát, rozhodl se studovat keltštinu a i v tomto oboru to dotáhl na uznávaného a slavného učitele.“

V současné době má u nás zvláštní význam angličtina. Ta se stala mezinárodním dorozumívacím jazykem, je všude kolem nás a nejde ji ignorovat. Bez znalostí alespoň základů angličtiny si můžeme připadat trapně, když nerozumíme slovům, která mladší generace již běžně používá, nebo je neumíme ani správně vyslovit. „Emajl“ sice neříkám, ale na některé věci, i když jsem se kdysi učil anglicky ve škole, se musím podívat do slovníku. Současný fenomén „Facebook“ jsem ale nenašel ani tam. Zachránila mne až, jako několikrát v poslední době, Wikipedie.

Výuku cizích jazyků, jako téma tohoto seriálu, jsem nezahrnul do svého původního plánu z toho důvodu, že sem dávám jen ty věci, které se v naší rodině osvědčily. A toto není naše silná stránka. Má to však zde, podobně jako řada jiných věcí, své místo,. Obrátil jsem se proto o pomoc a o spoluautorství tohoto tématu na JUDr. Irenu Novotnou, externí redaktorku našeho portálu. Předávám jí slovo.

/album/fotogalerie/jazykove-ucebnice-k-c-14-jpg/ 

Obecně se tvrdí, že učit se cizí jazyk zvládnou jen mladí lidé, protože jsou lépe schopni přijímat nové informace, „lépe jim leze učení do hlavy“. Myslím, že je to jen předsudek. Učit se novým dovednostem může každý, pokud má chuť, vůli a touhu věnovat svůj volný čas učením. V současné době to není nic nemožného, když se na každém kroku setkáváme s cizojazyčnými texty. V knihovně je možné si půjčit učebnici, která nás pomocí obrázků provede základy angličtiny, němčiny, francouzštiny, aniž bychom museli biflovat slovíčka a fráze, jak jsme byli kdysi ve škole zvyklí. Učebnice jsou sestaveny tak, že člověk se učí aktivně. Je také možnost si vybrat takovou metodu, která nám nejlépe vyhovuje, poradit se s odborníkem anebo se poučit na internetu o metodách a postupech studia. A pak už, když zvládneme základy, vybereme si na internetu cizojazyčný novinový text a můžeme zkoušet každý den, zda jsme schopni porozumět alespoň smyslu krátkého článku, a tak se můžeme denně bavit učením a cvičením se v nových znalostech a zkoumat schopnost naší paměti. Pokud vytrváme, pak se nám zase o kousek víc rozšíří možnost přijímat informace z jiných zdrojů. A možná, že pocítíme i radost, že jsme překročili svůj vlastní stín a donutili se k duševní aktivitě, která přinesla ovoce, i když se nám to zdálo před měsícem zcela nemožné.

/album/fotogalerie/nejcasteji-pouzivane-jazyky-k-c-14-jpg/ 

Nenechte se odradit tím, že jedna strana určitou metodu prosazuje a druhá zase zavrhuje a nabízí jinou. Konkurují si totiž! Co je pro vás nejlepší a nejsnazší? Sami se rozhodněte.   Pokud jste měli v učení delší pauzu, nesmíte působit na svůj mozek příliš zhurta. Nejdříve je nutné se naučit soustředit. A soustředěnost dělá mnoha lidem hodně problémů, protože ze všech stran útočí nové a nové informace a často chybí schopnost je třídit a uspořádat do smysluplného toku. Studium cizího jazyka předpokládá schopnost se soustředit, zapamatovat si učební látku. A pak si vyzkoušet své pokroky čtením cizojazyčného textu. Je také dobrou metodou si pořídit film s titulky a současně sledovat dialogy i titulky. Něco vždycky v paměti uvízne. A po druhé, po třetí najednou zjistíte, že už něčemu rozumíte i bez toho, abyste museli titulky sledovat.   Třeba krátkým dialogům. Naučíte se tak vnímat i mluvené slovo, ne jen psané. Berte své studium jako zábavu. Pokud vás začne unavovat, odpočiňte si a zase se k němu vraťte. V každém případě je to vynikající cvičení paměti. A možná i získáte nejen pěkného koníčka, ale i cílevědomou duševní činnost, která vám přinese i hodně nového a objevíte i schopnosti, o kterých jste dříve nepřemýšleli. 

A nezapomeňte! Děláte to pro sebe. 

 Autoři: JUDr. Irena Novotná, Zdeněk Vohradník Foto: internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Jak člověk zůstane v duchu stále mladý 14

 

Autoři článku: JUDr. Irena Novotná, Zdeněk Vohradník

I ve stáří se učte cizí jazyky

Po publikování článku o hádankářích mi dvě čtenářky připomněly, že ve stáří lze trénovat mozek také učením se jazyků. Měly pravdu, mozek lze trénovat i jinak než hádankami, ale jazyky mají zvláštní význam. Např. Dr. J. Murphy, učitel pozitivního myšlení, kterého často cituji, uvádí příklad svého otce: „Můj otec se začal v  pětašedesáti letech učit francouzsky. V sedmdesáti platil v  tomto oboru za uznávanou kapacitu. Když mu bylo přes sedmdesát, rozhodl se studovat keltštinu a i v tomto oboru to dotáhl na uznávaného a slavného učitele.“

 

V současné době má u nás zvláštní význam angličtina. Ta se stala mezinárodním dorozumívacím jazykem, je všude kolem nás a nejde ji ignorovat. Bez znalostí alespoň základů angličtiny si můžeme připadat trapně, když nerozumíme slovům, která mladší generace již běžně používá, nebo je neumíme ani správně vyslovit. „Emajl“ sice neříkám, ale na některé věci, i když jsem se kdysi učil anglicky ve škole, se musím podívat do slovníku. Současný fenomén „Facebook“ jsem ale nenašel ani tam. Zachránila mne až, jako několikrát v poslední době, Wikipedie.

Výuku cizích jazyků, jako téma tohoto seriálu, jsem nezahrnul do svého původního plánu z toho důvodu, že sem dávám jen ty věci, které se v naší rodině osvědčily. A toto není naše silná stránka. Má to však zde, podobně jako řada jiných věcí, své místo,. Obrátil jsem se proto o pomoc a o spoluautorství tohoto tématu na JUDr. Irenu Novotnou, externí redaktorku našeho portálu. Předávám jí slovo.

 

Obecně se tvrdí, že učit se cizí jazyk zvládnou jen mladí lidé, protože jsou lépe schopni přijímat nové informace, „lépe jim leze učení do hlavy“. Myslím, že je to jen předsudek. Učit se novým dovednostem může každý, pokud má chuť, vůli a touhu věnovat svůj volný čas učením. V současné době to není nic nemožného, když se na každém kroku setkáváme s cizojazyčnými texty. V knihovně je možné si půjčit učebnici, která nás pomocí obrázků provede základy angličtiny, němčiny, francouzštiny, aniž bychom museli biflovat slovíčka a fráze, jak jsme byli kdysi ve škole zvyklí. Učebnice jsou sestaveny tak, že člověk se učí aktivně. Je také možnost si vybrat takovou metodu, která nám nejlépe vyhovuje, poradit se s odborníkem anebo se poučit na internetu o metodách a postupech studia. A pak už, když zvládneme základy, vybereme si na internetu cizojazyčný novinový text a můžeme zkoušet každý den, zda jsme schopni porozumět alespoň smyslu krátkého článku, a tak se můžeme denně bavit učením a cvičením se v nových znalostech a zkoumat schopnost naší paměti. Pokud vytrváme, pak se nám zase o kousek víc rozšíří možnost přijímat informace z jiných zdrojů. A možná, že pocítíme i radost, že jsme překročili svůj vlastní stín a donutili se k duševní aktivitě, která přinesla ovoce, i když se nám to zdálo před měsícem zcela nemožné.

 

Nenechte se odradit tím, že jedna strana určitou metodu prosazuje a druhá zase zavrhuje a nabízí jinou. Konkurují si totiž! Co je pro vás nejlepší a nejsnazší? Sami se rozhodněte.   Pokud jste měli v učení delší pauzu, nesmíte působit na svůj mozek příliš zhurta. Nejdříve je nutné se naučit soustředit. A soustředěnost dělá mnoha lidem hodně problémů, protože ze všech stran útočí nové a nové informace a často chybí schopnost je třídit a uspořádat do smysluplného toku. Studium cizího jazyka předpokládá schopnost se soustředit, zapamatovat si učební látku. A pak si vyzkoušet své pokroky čtením cizojazyčného textu. Je také dobrou metodou si pořídit film s titulky a současně sledovat dialogy i titulky. Něco vždycky v paměti uvízne. A po druhé, po třetí najednou zjistíte, že už něčemu rozumíte i bez toho, abyste museli titulky sledovat.   Třeba krátkým dialogům. Naučíte se tak vnímat i mluvené slovo, ne jen psané. Berte své studium jako zábavu. Pokud vás začne unavovat, odpočiňte si a zase se k němu vraťte. V každém případě je to vynikající cvičení paměti. A možná i získáte nejen pěkného koníčka, ale i cílevědomou duševní činnost, která vám přinese i hodně nového a objevíte i schopnosti, o kterých jste dříve nepřemýšleli. 

A nezapomeňte! Děláte to pro sebe. 

Seznam dosud probraných témat:

1. Dobrým lékem proti stárnutí je rekreační jízda na kole, 2. I při výletech na kole je třeba hledat něco nového,  3. Hádanky relaxují mozek i ducha, 4. Také hádanky oddalují stárnutí, 5. Pátrejte po svých předcích, 6. Řekni mi co čteš …, 7. Vyhýbejte se bulváru, 8. Počítače zvyšují duševní aktivitu seniorů, 9. K čemu je užitečný počítač v rodině důchodců, 10. Jak využívají počítač naši čtenáři, 11. Zahrádkaření přináší spoustu drobných radostí. 12.Dobrý zahrádkář je i výzkumník a zlepšovatel, 13. Kupte si pejska a nebudete sami.

 

Uvítáme, když nám k tomuto tématu nebo i k předchozím článkům, napíšete.

 Autoři: JUDr. Irena Novotná, Zdeněk Vohradník Foto: internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.