ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

PAMĚTÍ JE POTŘEBA POMÁHAT

16.02.2015 16:02

20 spokojených let v důchodovém věku 8

V předchozím článku jsem psal o věcech, které nám negativně ovlivňuje věk. Od zhoršování zraku, přes různé nemoci až po omezování pohybu. Do dnešního textu jsem si ponechal problém, který sužuje většinu seniorů. A tím je paměť, resp. zapomínání.

Určité poruchy paměti má skoro každý a se stářím jich přibývá. Já jsem si začal léčit paměť u neurologa před 2 lety. Se zapomínáním jsem však měl problémy, podobně jako většina vrstevníků, již dříve. Čelím tomu různými pomůckami

Mnemotechnické pomůcky

·       Např. jsem si spočítal, že když jedu někam autem, musím mít s sebou sedm věcí. SEDM je ta pomůcka. Když jdu ven bez auta je to snadnější - pak heslo zní PĚT.

·       Hodně věcí se i v důchodu točí kolem nakupování. Měl jsem problém si zapamatovat názvy a pořadí místních supermarketů. Vymyslel jsem si proto mnemotechnickou pomůcku BÍLÁ PANÍ LIDIE = Billa, Penny, Lidl, tak jsou za sebou od kraje města.

·       S manželkou bereme každý několik léků v různém množství a v různé denní době. Každou chvíli jsme na něco zapomněli nebo popletli. Vyřešily to plastové krabičky – dávkovače léků. Výborně se hodí také na cestách. Doporučuji.

Pomáhat může i počítač

V něčem nám může pomoci i počítač. V Google mj. hodně využívám žlutou hvězdičku vpravo nahoře: oblíbené položky. Mám tam uloženo přes 30 často používaných webových stránek. Nemusím si pamatovat jejich přesný název ani je vypisovat, stačí jen klepnout.

Řadu let také využívám v MS Outlook složku úkoly. Ta je také mj. určená pro zapomětlivé. Zapomínal jsem např. na postřik lískových keřů na zahradě. Outlook mě podle zadání počátkem května každý rok na to upozorní včetně názvu přípravku, který si mám koupit. Mohou se tam zadat termíny svátků, narozenin a řadu dalších věcí.

Sudoku

Odborníci nám také radí soustavně trénovat paměť. Mozek je sval, který je potřeba udržovat v pohybu. Z různých možností, které k tomu přispívají, jsem si nejprve vybral luštění sudoku. Je to relativně nová hra. Vymyslel ji Američan H. Garns v roce 1979. Velké obliby se však dočkala až v Japonsku, odkud se později vrátila zpět pod názvem „sudoku“. Já jsem jí propadl asi v 70 ti letech. Dodnes je luštím téměř každý den. Sudoku se najdou téměř ve všech novinách a časopisech a je možné si je stáhnout i z internetu.

Křížovky

Pro cvičení paměti je výborná i klasická křížovka. Uvědomil jsem si to, když jsem se kvůli zhoršující paměti dostal k neurologovi a na testování paměti. Kromě léku byla řeč i mozku. Při tom jsem si uvědomil, jak rozhýbu mozkové závity, když si mám vzpomenout např. co to je polodrahokam „na čtyři!“. Křížovky jsem začal po letech luštit před několika měsíci a cítím uspokojení z každé vyluštěné tajenky.

Kanasta

Sudoku a křížovky jsou záliby individuální. Pro menší společnost jsou vhodné karty. My již mnoho let hrajeme s příbuznými a známými kanastu. Cvičí to mozek a užije se při tom legrace. Někdy to vyvolá i spory mezi manželskými páry. Když nejsou „lidi“ hrajeme kanastu i ve dvou.

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.