ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

Pestrá strava – základ zdraví 10

13.02.2011 09:53

Autor článku: Zdeněk Vohradník

Již po čtvrté probíráme předpoklady duševní svěžesti, která je jednou z důležitých podmínek důstojného stárnutí. Možná nevíte, že k nim patří i naše stravování.

 Pro pořádek všechny předpoklady duševní aktivity ještě jednou zopakuji. Podle odborníků duševně aktivní zůstávají lidé, kteří zejména

1.     neustále zaměstnávají svůj mozek,

2.     mají pozitivní vztah k životu

3.     jsou pohybově aktivní a

4.     dodávají tělu potravu se všemi důležitými prvky.

 První tři předpoklady jsme probrali v článcích Jak stárnout důstojně č. 7 – 9. Dnes si řekneme něco o stravě

Dodávejte tělu potravu se všemi důležitými prvky

Jistě jste již mnohokrát četli různé rady o tom, jaké množství jednotlivých živin potřebujeme k udržení zdraví, jaké prvky máme konzumovat, kolik si můžeme dovolit kalorií, jak to vše upravovat, aby naše strava byla co nejzdravější atd. Při tom by ještě bylo potřeba brát v úvahu věk stravovaného, zaměstnání atd. Abychom to všechno mohli respektovat, potřebovali bychom k tomu dobře vybavenou laboratoř.

Pestrá strava

Podle zkušeností našich předků to vše nahradí stará lidová moudrost: „Pestrá strava, základ zdraví.“ Lidské tělo je výborná laboratoř, které si z dostatečně pestré stravy vybere a připraví to, co právě potřebuje. My musíme sledovat jen množství potravy a dbát na jeho rovnoměrné rozložení během dne. Také při tom nám pomůže lidová moudrost nebo vtipné výroky chytrých lidí. Proto jsem místo dlouhého povídání posbíral na internetu několik krátkých citátů o jídle, které většinou nepotřebují další komentář.

Krátké citáty o jídle

·                 Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej svému nepříteli.

·                 Po obědě - zdřímni vsedě, po večeři otři knír - a na špacír!

·                 Kdo chce spáti sladce, ať večeří krátce.

·                 Střídmý v jídle, sám sobě lékařem.

·                 Nadměrné jídlo překáží bystrosti ducha.

·                 Snaha udržet si zdraví: nejíst do sytosti, nebát se námahy.

·                 Jez do polosyta, pij do polopita a budeš žít dlouhá léta.

·                 Je nutno jíst, abys žil, ne však žít, abys jedl.

·                 Polévka je grunt, kdo ji nejí ten je špunt!

Neodbývejte snídani

Proti pestrosti stravy se nejvíce hřeší při snídani. Někdo nesnídá vůbec, přestože by nám snídaně měla dodat čtvrtinu denní potřeby energie. Dokud jsem chodil do školy, dohlížela na snídani maminka. Když jsem nastoupil do zaměstnání, musel jsem vstávat před pátou hodinou a to na jídlo nebyl čas ani chuť. Snídat jsem začal až po letech, když se začalo pracovat od sedmé hodiny. Ale bylo to jednostranné jídlo – namazaný chleba s bílou kávou. Pestrou snídani mám až teď v důchodu. Je dost času a tak si to vychutnávám. Doporučuji – začít není nikdy pozdě.

Příští článek se jmenuje: NEŠKOĎTE svému zdraví

Autor: Zdeněk Vohradník. Foto: J. Vohradníková

Zpět

Vyhledávání

Fotografie použita dle Creative Commons AGirlNextDoor  © 2008 Všechna práva vyhrazena.