ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

I SENIOŘI POTŘEBUJÍ INFORMACE

02.01.2014 10:41
 

 

S různými otázkami běžného života jsme se dříve obraceli na známé, nebo hledali odpověď ve slovnících a encyklopediích. Dnes se můžeme obrátit na internet. Ten, na rozdíl od starých knih, je stále aktuální. Vyhledávání informací je jednou z nejrozšířenějších a při tom nejjednodušších operací na internetu. Nebudu to vysvětlovat obecně, ale ukáži různé pohnutky k vyhledávání na několika příkladech z naší rodiny.

Jednoduché způsoby vyhledávání informací

  • Vnučka nám oznámila, že odjíždí na vysokohorskou turistiku do Nepálu. Hned se mi vybavilo, že o této zemi toho mnoho nevím. Dříve bych začal hledat v zeměpisném atlasu nebo v nějaké příručce či encyklopedii, které jsou již dost zaprášené. Dnes napíši do vyhledavače Google „Nepál“ a ten mi ukáže jednak stručnou informaci včetně zeměpisné polohy a pak spoustu odkazů z různých hledisek. V nich postupně vybírám to, co mě zajímá.
  • Lékař mi předepsal nový lék s vitamínem E. O tomto vitamínu ani léku toho mnoho nevím. Zeptal jsem se na internetu. V odkazech jsem mj. zjistil rozpor v dávkování. Výrobce uvádí jednu tabletu denně a lékař mi předepsal dvě. Na mailový dotaz mi výrobce obratem potvrdil, že dávku určuje lékař podle aktuálního stavu pacienta.
  • Před časem jsme dostali lahev portského vína. Když jsme ho chtěli ochutnat, nebyli jsme si jisti, jak se servíruje. Pomohl internet.
  • Nevíte co zajímavého uvařit např. z brokolice? Na internetu najdete bezpočet receptů. Atd.

Složitější případ vyhledávání

Hledání podobných jednoduchých případů je snadné. Jsou však složitější záležitosti. Uvedu to opět na příkladu: Vnučka si potřebovala koupit nějaký elektrický přímotop na chatu. Mladí mají málo času a tak se obrátili na dědu.

Na rozdíl od předchozích příkladů se musí v tomto případě postupovat po etapách:

  • Nejprve jsem se seznámil s různými druhy elektrického topení, které se dnes nabízejí. Pokrok se nezastavil ani u tohoto sortimentu. Některý druh topení jsem ani neznal. Internet však ukáže i podrobný popis každého výrobku, takže je podle čeho vybírat.
  • Z nabídky jsem zvolil elektrický radiátor a zadal ho do vyhledávače. Nabídka radiátorů je také široká. V ni jsem hledal podle velikosti a příkonu a pak podle možnosti regulace. Výběr jsem poslal vnučce.
  • Ta se pak rozhodla podle designu, značky a ceny a odeslala objednávku.

Uvedený příklad složitějšího vyhledávání informací by měl být první etapou, která by měla přecházet každému složitějšímu nákupu. Podrobněji to uvedu v článku, který se bude jmenovat „Nakupujeme na internetu“.

Vyvarujte se určování diagnóz nemocí

I po několika letech používání internetu jsem udiven jeho schopností odpovědět téměř na cokoliv. Trochu mi to však připomíná jednoho kolegu v zaměstnání, který byl jako chodící encyklopedie. Znal spoustu věcí i s detaily. V praktickém využití těchto vědomostí však trochu zaostával. Např. o houbách věděl téměř vše, ale při hledání v terénu to již takové nebylo.

Také užitek z údajů zjištěných na  internetu je odvislý od naší správné interpretace a na vhodném využití. Proto se nemůžeme u důležitých věcí spokojit jen jedním pramenem. Zejména varuji před špatnými závěry při určování příčin nebo diagnóz nemocí nebo dokonce způsobu léčby! Může pak dojít k nenapravitelným škodám. Od toho jsou skutečně odborníci.


 

 


 

 


 


 


 

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

 

 

 

 

<span ;"=""> 

 

 

 

 


 


 


 


 


 


 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.