ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

14 Nezapomínejte ani v seniorském věku na cizí jazyky

12.07.2010 11:11

Ina říká:
Pátek 3. 4. 2009 v 8.22

Váš článek jsem se zájmem přečetla a stotožňuji se s názorem,že učení,resp. opakování cizích jaz.má blahodárný vliv na člověka třetího věku.V čase když sousedky sedí u paneláku a neplodně se baví o sousedech,známých atd.,já se věnuji jaz.kurzum na internetu.Pro mne jsou vlastne opakujícími,protože když člověk nemá s kým mluvit ,zapomína to,co už věděl.Tak pak zjišťuji nejen to,že dost jsem toho zapoměla,ale mám dojem,že i dost jsem toho nevěděla…a tak je to s moji angličtinou ,ale i s němčinou,kterou jsem ovládala jen hovorově (do 9 let s náma nemecky mluvila paní,která pomáhala u nás v domácnosti) a pak až jako dospěla jsem si doplnovala gramatiku jako samouk a dnes se znovu tomuto tematu věnuji. Ale mám i další zkušenost,když po 15 denním pobytu na Krétě jsem začala se studiem řečtiny ve věku 6O let. Dostala jsem se k výborné učebnici řečtiny -(autorka R.Dostálová Univerzita v Olomouci),no musím přiznat,že to učení bylo méně efektívní jako v mládí , a přitom motivací jsem měla silnější- naučit se ,abych mohla komunikovat s Řeky,kteří jsou nesmírně přívětiví,zdaleka vás zdraví a mluví k vám.S Řekyni­,která sbírala byliny na horských stráních ,kde pasla i svého osla a já jsem si tam udělala túru, jsme se domlouvali za pomoci tušky-kreslili jsme si věci a pojmenovávali­…(nemec.angl.trochu rozumí jenom obchodníci a v tavernách číšníci),tak jsem opravdu toužila znát alespoň základy.Konverz. přír. mi nevyhovovali,pokud nechápu gramatické vztahy řeči,nejsem schopná se to nabiflovat,i když slovní zásobu znásobují,ale správně ji použit bez gramatiky nedokážu a tak vlastně řeči nerozumím.Poctivě jsem to dřela rok a dopisovala si s rodinou hoteliera řecky,dle všeho dopisům rozuměli i já jim.Pak jsem další pobyty na různých místech už byla spokojnější,když jsem alespoň trochu mohla s domorodci pohovořit.Poslední 4 roky do Ř nejezdím,dopisy nepíší,já bych měla čas,no oni už moc ne- bývalí studenti i jejich rodiče jsou vytížení v práci ,tak akorát nějaký pozdrav si pošlem a řečtinu pomalu a jistě zapomínám…Proto se snažím,aby alespoň Aj a Nj zůstaly se mnou ještě živý. Jsem opravdu vděčná ,že na internetu jsou tyto kurzy bezplatné a pro mne vyhovující. Všem vám přátelé, pokud máte podobné zájmy,doporučuji vyhledat jaz. kurzy na internetu na „Lidé..“ Čas ztrávený výukou je dobrou investici do sebe i v našem věku, v tom jsem zajedno s autorem článku P.Z.Vohradníkem. Všem vám přeji hezké jaro a dny plné slunce jak na obloze,tak i v duši. Ina Horváthová

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.