ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

1. V důchodu se nám otvírají nové možnosti

04.01.2010 17:08

Ročně odcházejí v ČR do důchodu desítky tisíc mužů a žen. V roce 2007 překročil počet starobních důchodců dva miliony osob. Úředně se tak stáváme seniory a starost o obživu za nás přebírá stát. Lidé na novou situaci reagují různě. Některým se splnil dlouholetý sen - ukončit zaměstnání a věnovat se svým zájmům. Jiní senioři jsou z odchodu do důchodu zoufalí a nevědí si s ním rady. Tyto obavy jsou však zbytečné. Stáří není nemoc. Odchodem do důchodu život nekončí, naopak se nám otvírají nové možnosti realizace.

Články v tomto seriálu jsou určeny zejména největší části seniorů, kterým říkáme nepracující důchodci. Když člověk přestane být po mnoha letech zaměstnán a najednou zůstane doma, jen se svým životním partnerem, je to velká změna. Ať již jsme se na to těšili nebo ne, je třeba se vypořádat s mnoha věcmi. Protože však po nástupu na důchod máme před sebou ještě dlouhou dobu života a i v tomto období chceme být šťastní a spokojení, neuškodí se nad tím trochu zamyslet.

Na rozdíl od loňského seriálu Jak člověk zůstane v duchu stále mladý, který se zabýval více tělesnými a duševními aktivitami seniorů, je tento seriál více o vztazích. O vtazích mezi manželi, dětmi, příbuznými, sousedy i širším okolí a o našem duševním životě. I v novém seriálu se však budu snažit uplatňovat především takové náměty, které se mně nebo rodinným příslušníkům v tomto směru osvědčily. Výjimkou jsou citáty, zejména od oblíbeného učitele pozitivního myšlení Dr. J. Murphyho. Všechny loňské články najdete na internetové adrese https://www.tretivek.cz/index.php?s=vohradník

Při psaní tohoto textu a vymýšlení názvu jsem trochu uvažoval nad pojmy „šťastný“ a „spokojený“. Když jsem se podíval na internet a do Slovníku českých synonym tak jsem znejistěl ještě více. Spokojený člověk může být klidný, vyrovnaný – jak to cítím já, nebo jen uspokojený – protože mu nic jiného nezbývá. Ještě složitější je to se slovem šťastný. Nakonec jsem ponechal obě slova ve významu, který máme na mysli, když někomu přejeme něco dobrého.

 

Počátkem roku 2009 byla na portálu Třetí věk zveřejňována série 15 článků pod názvem „Jak člověk zůstane v duchu stále mladý“. Uváděl jsem tam příklady různých praktických činností, které splňují dvě podmínky Dr. J. Murphyho k udržení duševní svěžesti ve stáří: 1. trvale se něčím zabývat, 2. stále se zajímat o nové věci.

Tento seriál byl původně určen jen pro webové stránky Klubu přátel dr. Murphyho. Proto jsem jako název použil nadpis poslední kapitoly knihy Moc podvědomí. Do tohoto portálu mě přivedla pilná autorka Třetího věku JUDr. Irena Novotná, za což jí ještě jednou děkuji. Zde má totiž autor k dispozici dobrou zpětnou vazbu na čtenáře. Jednak prostřednictví zaslaných komentářů, jednak zveřejňováním počtu zobrazení příslušného článku.

Byl jsem spokojen s obojím. Přišlo mně celkem 46 vesměs pozitivních  komentářů a zveřejněné články otevřelo přes 8000 čtenářů. Nejdříve jsem se domníval, že články na portálu Třetí věk se čtou jen první dny, pokud jsou na očích na první stránce. Až nedávno jsem zjistil, že je návštěvníci otvírají i po několika měsících. V mém případě si je první tři dny v průměru otevřela polovina z celkového počtu čtenářů. Dalších 20 % přišlo do jednoho měsíce po zveřejnění a zbytek se k nim vrací postupně až do současnosti.

Překvapilo mě také, že největší zájem byl o tři články týkající se počítačů. Otevřelo je téměř 2500 návštěvníků portálu. Velký zájem byl také o hádanky. Zajímavé pro mě bylo také to, že po počátečním nezájmu se návštěvníci serveru hodně vraceli i k odlišným tématům 13. Kupte si pejska a nebudete sami a 15. Dopřejte si občas malou výstřednost. Děkuji.

Příští článek: upravte Si SVŮJ DENNÍ REŽIM

Autor: Zdeněk Vohradník, obrázek Naděje: Iveta Jandová

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.