ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

12. Dobrý zahrádkář je i výzkumník a zlepšovatel

20.03.2009 17:58

/album/fotogalerie/uroda-svestek-k-c-12-jpg/K tomu, abychom si udrželi životní elán a duševní mládí nestačí ani v zahrádkaření jen každý rok mechanicky opakovat stále stejné práce, pěstovat stále stejné rostliny a uplatňovat stále stejné postupy. Dobrý zahrádkář je také výzkumník a zlepšovatel. Stále zkouší něco nového a experimentuje. Abych jen neteoretizoval, ukáži to na několika příkladech z naší zahrady.

·             V našem kraji zlikvidovalo před léty všechny švestky virové onemocnění šárka. Když se po delší době objevily nové druhy švestek a slivoní odolných vůči této viróze, vysázel jsem je na nový pozemek. Jaké bylo naše překvapení, když jsme viděli, jaké byly mezi tím vyšlechtěny velké plody, které jsme před tím neznali. Podívejte se na obrázek.

·             Na severní stranu zahrady jsme vysázeli lískové keře. Úroda byla zpočátku špatná, protože oříšky ničil nosatec lískový. Když jsem se naučil jak tyto škůdce likvidovat jsme spokojeni. Tolerujeme i veverky, které sice něco zkonzumují, ale dělají nám celý rok společnost.

·             Módní záležitostí se před časem staly cukety. My jsme je zařadili do jídelníčku trvale. Zelené druhy cuket jsme postupně rozšířili o zlaté, které se podobají banánům a loni jsem se dozvěděl o kulatých cuketách, které se podobají malým melounům. Viz. obrázek. Podobné použití jako cukety mají patisony. Ty jsem loni objevil i v několika barvách.

/album/fotogalerie/kulate-cukety2-k-c-12-jpg/ 

 

·             Hodně dlouho jsem se trápil s kanadskými borůvkami. Před dvěma léty, když jsem jim přidal více slunce, prořezáním vedlejších stromů, obrazily a loni jsme již měli slušnou úrodu.

·             Největší radost jsem však měl z hroznového vína. Vinná réva se u nás na úpatí Železných hor sice pěstovala odjakživa. Byly to však jen malé, kyselé kuličky, které těžko.dozrávaly i na slunečných stěnách domu. Předloni jsem koupil novou odrůdu, vysadil jsem ji na teplém místě před skleníkem a loni nás překvapila velkými hrozny jako z jižní Moravy. Viz. obrázek

 /album/fotogalerie/nove-hrozny-k-c-12-jpg/

 

·             Na květinových záhonech experimentují manželka z dcerou. Zvlášť dcera neodolá některým nabídkám z katalogu. Loni si koupila rostlinu s krásnými květem. Viz obrázek. Vše bylo v pořádku až na to, že květ vydrží v plné kráse jen jeden den.

   /album/fotogalerie/jednodenni-kvet2-k-c-12-jpg/

 

Velké změny nastaly v českých zahrádkách po rozšíření nabídky ovoce a zeleniny v obchodních řetězcích a vlivem určitého zvýšení životní úrovně. Snížila se plocha věnovaná bramborám a zelenině, rozšířily se květinové záhony, okrasné keře a trávníky. Takové zahrady jsme kdysi obdivovali v západní Evropě. A dnes je co obdivovat i u nás.

 Autor: Zdeněk Vohradník, Foto: Zdeněk Vohradník

 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.