ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

10. Jak využívají počítač naši čtenáři

20.03.2009 17:54

/album/fotogalerie/pocitac-k-c-10-jpg/Častá odpověď seniorů na otázku proč nemají zájem o počítač zní: „K čemu by mi to bylo, na nic ho nepotřebuji.“ Udělali jsme si proto doma malou inventuru toho, k čemu používáme počítač u nás, v domácnosti důchodců +- 70 let. V předchozím článku jsem uvedl první příklady. Dnes jsem do nich zahrnul i zkušenosti našich čtenářů. Poslali nám je po přečtení části 8 tohoto seriálu s názvem Počítače zvyšují duševní aktivitu seniorů.

V minulém článku byly probrány tyto náměty: Počítač pomáhá naší paměti. Na internetu najdeme důležité informace o nemocech, lécích a léčení. Cestujeme pomocí počítače. Nevíte si rady s množstvím fotografií z digitálního fotoaparátu. Domácí evidence na počítači. Další příklady využití počítačů:

            Počítač se může starat o vaše finance. Stačí k tomu zavést si internetové bankovnictví. Důchod a další příjmy si nechat posílat do banky, která vám zajistí podle pokynů úhradu všech opakovaných plateb. Sami pak můžete dávat přes počítač pokyn k jednorázovým platbám, dobíjení mobilů a pod, takže skoro odpadnou cesty do banky nebo na poštu. Když si ještě zvyknete platit vše co jde platební kartou, stačí Vám nosit sebou jen minimum peněz. Je to dobrá prevence proti ztrátě nebo krádeži. Po skočení měsíce se dozvíte z výpisu, za co jste tolik peněz utratili.

/album/fotogalerie/platebni-karty-k-c-10-jpg/ 

Platební karty 1

            Pokud jste investovali do akcií nebo podílových fondů můžete si nechat na některém serveru sledovat vývoj vašeho portfolia. Někde jsou ochotni posílat Vám výsledky mailem v dohodnutých termínech. V poslední době však bohužel to není radostný pohled.

            Počítač nám pomůže při modernizaci a obnově zařízení domácnosti. Během deseti let v důchodu jsme téměř obnovili zařízení domácnosti a pořídili si některé nové přístroje. Technický pokrok postupuje mílovými kroky i v tomto oboru. Před zakoupením nového kuchyňského zařízení se proto vyplatí informovat se o nových funkcích a parametrech. Asi jste zjistili, že informace od známých jsou často protichůdné, nebo že prodavači domácích potřeb nemají tolik času na informace a více se řídí výší provize než vašimi potřebami. Spolehlivější je internet. Naleznete tam relativně nezávislé rady odborníků a hlavně nové funkce nakupovaných přístrojů. Pak zjistíte např., že elektrický sporák se sklokeramickou deskou a teplovzdučnou troubou je úplně něco jiného než starý sporák s pracně udržovatelnými litinovými plotnami a nedoléhajícími dvířky.

            Nakupujeme na internetu. Prodej na internetu meziročně roste o desítky procent. Nejde o vliv reklamy, ale o pohodlí, které tento prodej přináší. Naše rodina tomu zcela nepropadla, ale téměř každý nový výrobek si nejprve prostuduji na internetu a pak si ho jdeme „osahat“ do prodejny. Tak jsme např. kupovali poslední auto – manželka si přijela jen upřesnit barvu karoserie a potahy. I ta odpovídala tomu, co jsme viděli na obrazovce. Na internetu si lze také ověřit cenové relace. U zásilkové služby jsme loni kupovali i sadbu jahod. Mohu potvrdit, že zásilka přišla nepoškozená hned druhý den.

/album/fotogalerie/rust-nakupu-na-internetu-k-c-10-gif/ 

Růst prodeje na internetu 1

Další příklady využití počítače uvedu již jen v heslech:

·        e-mailová korespondence

·        hledání synonym, cizích slov, citátů apod. pro křížovkáře a hádankáře i pro běžný život.

·        inzeráty na nákup nebo prodej zdarma (na inzerát jsem loni např. prodal starý stanový přívěs, nadbytečné dřevo na topení a koupil dálkový ovládač pro starý televizor a krokoměr)

·        objednávání fotografii pořízených v digitálním fotoaparátu

·        roční rozpis týdenních služeb v paneláku,

·        sledování novinek pomocí RSS

·        výběr a rezervace knih v knihovně

·        výběr semen, vhodných odrůd sadby a dalších věcí pro zahrádkáře

·        do wikipedie, což je internetová encyklopedie, kterou může každý upravovat, jsem vložil stručnou historii mé rodné vesničky, na kterou zapomněli

·        koncem minulého roku jsem udělal již třetí pokus o vlastní webové stránky. Zatím je používám pro soustřeďování svých článků, citátů a dalších informací o dr. J. Murphym.

·        atd.

            Naši čtenáři nám k článku 8 - Počítače zvyšují duševní aktivitu seniorů z 12.2. -  napsali řadu rad, zkušeností a doporučení. Ty které se týkaly počítačů zveřejňujeme:

Josef Klier,

            Plně souhlasím. Já mám na krku 68 roků,vlastním již druhou řadu počítačové techniky a dnes mám již i LCD obrazovku 24 palců. Stále sháním další a další novinky. Někdy je mně líto peněz, ale po nákupu částky nelituji. Používám i webovou kameru a tím jsem i ve spojení s kamarádem, který je stovky kilometrů vzdálen.

            Doporučuji všem starším – zapojte se a poznáte, že se jinak myslí, jinak vyplníte volný čas a člověk si tak nějak začne vážit sám sebe, že nečeká jen co je na talíři, co bolí a kdo zemřel. Věřte, stojí to za to.

            No, bylo by toho dost a dost - mám internet, chuť hledat nové a nové, na prášky moc nemyslím a začínám žít - mládnout(mladí tomu říkají blbnout) - blbněme všichni.

 

Ivana Kocourková

            PC v domovech důchodců by byly asi také možností zvednout náladu i rozhled seniorů, že. Možná, že by poklesla i nemocnost, která je často psychosomatická.

 

Stanislav2

            Je mi 70 let takže jsem už 10 let v důchodu, mám zahrádku, tak se v létě bavím tam. V roce 2007 na vánoce jsem si koupil notebook . Začátky byly dost stresující, ale pomáhali mi sousedé, hlavně při tvorbě hesel, e-mailu a webu. Po roce jsem se vypracoval tak, že internet používám denně, kde najdu veškeré noviny, počasí. Taky jsem našel vnukovi místo, kam pojede do školy v přírodě.

            Dále mám nainstalovaný SKYPE tj.video telefon, mám rodinu v Rožnově pod Radhoštem, funguje to bezva. A také zdarma. Zapomněl jsem ještě dodat, že mám notebook a ten již má zabudovanou kameru, kde se musí nastavit software.

 /album/fotogalerie/skype1-k-c-10-jpg/

            Dávám návod všem, kteří chtějí jednoduše zvětšit písmo: na klávesnici držíte prstem „Ctrl“ a kolečkem na myši pohybujete dopředu a dozadu.

Josef Klier k tomu poznamenává:

            Pane Stanislave, díky, to zvětšování je úžasné. Pomohl jste stovkám nás dříve narozeným. Na naše příspěvky reagoval i můj kamarád Honza z Plzeňska, který radí, abych sdělil jak se společně kontaktujeme přes webkameru. Není dne, kdy zapnu počítač a již se vidíme, pokecáme do té doby, než nás máma zavolá k dlabanci.

 

Vladimír

            Vřele bych doporučit vše seniorům, aby si pořídili PC a naučili se s ním pracovat. Možná je u některých na překážku jeho cena. Ale i to se dá řešit. Mnohé instituce jako jsou banky, pojišťovny, úřady a pod. každé tři roky obměňují počítače.

Využijte této možnosti a rozhodně si PC pořiďte.Otevře se vám nový svět a za nějakou dobu nebudete moci pochopit, jak jste mohli bez PC existovat.

            Malá rada na závěr. Senioři žijící na Liberecku – obraťte se na Svaz důchodců ČR v Liberci, pan předseda vám rád poradí, jak se levně dostat k dobrému PC.

.

Autor: Zdeněk Vohradník, Foto: internet

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.