ČLÁNKY, TEXTY, FOTO ...

1 KAŽDÝ ZAČÁTEK NENÍ TĚŽKÝ

29.03.2010 11:02

 Cílem tohoto seriálu je přesvědčit starší seniory, že i po sedmdesátce má počítač v jejich domácnosti své opodstatnění  a  ukázat na příkladech k  čemu a jak  ho lze využívat.

Jde o výměnu zkušeností

Nejde tedy o počítačový kurz, ale spíše o výměnu zkušeností. Věkovou hranici určuji jednak proto, že mladší senioři se již většinou s počítačem seznámili v zaměstnání nebo u svých potomků, jednak proto, že sám patřím také do této kategorie.

Do jisté míry se k tématu počítačů na portálu Třetí věk vracím, protože jsem napsal na toto téma již tři články v loňském seriálu „Jak člověk zůstane v duchu stále mladý.“ Tehdy mě překvapil velký zájem o toto téma. Sešla se k nim také spousta  komentářů. Pokud máte zájem, můžete se na ně podívat:

 https://www.tretivek.cz/index.php?s=vohradník .

Jde o články č. 8. -10. Některé z  komentářů k těmto článkům používám jako příklady i v dnešní stati.

Jak jsme začínali

U starších seniorů je asi největším problémem jak a čím začít. Já jsem začal používat personální počítač až v době, kdy jsem dosáhl důchodového věku a změnil jsem profesi. V ní jsem potřeboval více psát, sestavovat tabulky, dělat grafy apod. Zjistil jsem, že se bez PC neobejdu.

V té době se s personálními počítači teprve začínalo. Na psaní textu se používal ještě starý textový editor T602, PC měly malou kapacitu a rychlost, nebyl ani internet. Koupil jsem si nějaký manuál a metodou pokus a omyl jsem to nastudoval. Některé problémy jsem si vyjasňoval  většinou u podstatně mladších spolupracovníků. To dělám dosud.

Manželka se naučila pracovat na počítači také v důchodovém věku přes Křížovkářský slovník, který jsem jí do počítače nainstaloval. Pak začala používat k hledání potřebných výrazů pro hádanky internet. S mou menší pomocí si osvojila hlavní zásady práce na počítači a dnes je schopná si sama vyhledat nejen potřebné věci na luštění, ale i vybrat a rezervovat si knížky v městské knihovně, přijmout a poslat e-mail, používá i SKYPE. apod.

Zkušenosti čtenářů

Naše začátky doplním ještě zkušenostmi, které mi loni napsali čtenáři ke zmíněným článkům.

·                    Josef Klier říká: Plně souhlasím. Já mám na krku 68 roků, vlastním již druhou řadu počítačové techniky a dnes mám již i LCD obrazovku 24 palců. Stále sháním další a další novinky. Někdy je mně líto peněz, ale po nákupu částky nelituji. Používám i webovou kameru a tím jsem i ve spojení s kamarádem, který je stovky kilometrů vzdálen. Doporučuji všem starším – zapojte se a poznáte, že se jinak myslí, jinak vyplňuje volný čas a člověk si tak nějak začne vážit sám sebe, že nečeká jen co je na talíři, co bolí a kdo zemřel. Věřte, stojí to za to.

·                    Stanislav2 říká: .Je mi 70 let takže jsem už 10 let v důchodu.V roce 2008 na vánoce jsem si koupil notebook. Začátky byly dost stresující, ale pomáhali mi sousedé hlavně při tvorbě hesel, e-mailu a webů. Po roce jsem se vypracoval tak, že internet používám denně, kde najdu veškeré noviny, počasí.

·                    Vladimír říká: Vřele bych doporučit všem seniorům, aby si pořídili PC a naučili se s ním pracovat. Možná je u některých na překážku jeho cena. Ale i to se dá řešit. Mnohé instituce jako jsou banky, pojišťovny, úřady a pod. každé tři roky obměňují počítače. Staré nechávají k prodeji za minimální ceny, někdy je dávají i zadarmo.Využijte této možnosti a rozhodně si PC pořiďte. Otevře se vám nový svět a za nějakou dobu nebudete moci pochopit, jak jste mohli bez PC existovat .

·                    Ina říká: Na vánoce r. 2007 jsem od svých děti pod stromeček dostala nevelký balíček - PC Notebook. Je moderní, výkonný a synovci mi jej závidí. Horší byly moje začátky. Doma mi neměl kdo poradit po jeho napojení na internet. Byla jsem nucená zkoušet, hledat, poradit se na dálku s dcerami, nebo zetěm, dokonce s tehdy 6-letou vnučkou, která jej taky ovládala. Pak jsem si našla i internetové kamarády, když jsem poprosila, pomohli. Dnes jsem svým dětem vděčná. PC bych opravdu doporučila všem důchodcům, co žiji samotné. Internet je té samoty úplně zbaví a neomezí ani jejich koníčky a povinnosti.

·                    Jana říká: Mně je také letos 70 a s PC pracuji už pátým rokem.Na začátku to šlo dost těžko, nejsem technický typ, ale postupem času se vypracovávám. Používám internetbanking, chat, e-mail teď si chci pořídit web kameru a Skype. Zatím nevím jak na to, ale snad na to přijdu.

Děkuji ještě jednou autorům uvedených komentářů z počátku roku 2009. Uvítám, když nás seznámí jaké pokroky od té doby udělali, a s novými zkušenostmi.

Příští článek: RYCHLÁ ORIENTACE NA INTERNETU

Autor: Zdeněk Vohradník + autoři zveřejněných komentářů. Foto: J. Vohradníková

 

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.